De Pyxicare blog: boeiende getuigenissen, het laatste BelRAI-nieuws en verse Pyxicare updates. Voortaan dit nieuws vers in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Hilde Depuydt: ‘Koppeling met zorgdossier betekent aanzienlijke tijdsbesparing’


Je kon het hier al eerder lezen: Pyxicare wordt gekoppeld aan het zorgdossier, wat een hoop werk en tijd bespaart. Je verneemt er alles over tijdens onze webinar op 28 oktober. Ook beleidsmedewerker Hilde Depuydt van woonzorgcentrum Ter Meeren (Woonzorgnet-Dijleland) geeft dan tekst en uitleg. WZC Ter Meeren was trouwens een van de eersten om mee te doen aan het pilootproject BelRAI van de Vlaamse overheid twee jaar geleden. Hoog tijd voor een stand van zaken.


Twee jaar BelRAI en Pyxicare

Woonzorgcentrum Ter Meeren startte als eerste van de groep met de invoering van BelRAI via Pyxicare. Iets waar beleidsmedewerker Hilde Depuydt best trots op is: “We kregen destijds ook een grondige opleiding tot BelRAI-trainer. Dat maakt dat we vandaag vrij goed met BelRAI en Pyxicare overweg kunnen. Met een diploma BelRAI-trainer mag je zelf ook mensen opleiden in je eigen voorziening om een BelRAI uit te voeren. WZC Ter Meeren telt vandaag zes indicatiestellers.


“De opleiding bleek uiteindelijk heel intensief, maar het resultaat is zeker geslaagd. Mensen weten wat BelRAI is, zijn helemaal mee met het verhaal en zien ook de voordelen in de praktijk. Je haalt er echt wel dingen uit die we dan ook meenemen in de zorgplanning.” Vanaf voorjaar 2023 wordt BelRAI en Pyxicare ook uitgerold in de overige drie campussen van Woonzorgnet-Dijleland.


Basisinfo op voorhand invullen

Bij Woonzorgnet-Dijleland pakken ze het invullen van de BelRAI wel efficiënter aan, om tijd te besparen. “Vroeger deed elk teamlid de ganse beoordeling, maar die neemt elke keer ongeveer anderhalf uur in beslag. Ook het verzamelen van informatie bij de bewoner, zijn/haar familie en de artsen was arbeidsintensief. Eigenlijk beschikt geen enkel woonzorgcentrum over de luxe om het op die manier te doen.”


“Vandaag pakken we dat anders aan. We vullen de basisinformatie (bijv. uit ons eigen zorgdossier) op voorhand in zodat zorgverleners veel sneller klaar zijn met de vragenlijst. Teamleden bespreken dan alleen nog de dingen die echt moeten besproken worden. Zaken waarover bijvoorbeeld twijfel bestaat. Op die manier winnen ze veel tijd. Soms zijn zorgverleners klaar in een half uur.


Koppeling met zorgdossier getest

Pyxicare wordt binnenkort gekoppeld aan het zorgdossier. Op die manier kun je bestaande gegevens meenemen naar een BelRAI-inschaling en de aandachtspunten vastleggen in een woonzorgleefplan. Bij woonzorgcentrum Ter Meeren namen ze de proef op de som, met een positief resultaat volgens Hilde: “We hebben onlangs tests uitgevoerd binnen ons woonzorgcentrum. Met succes! Dat biedt heel wat voordelen. Als onze sociaal assistente een intakegesprek heeft en de gegevens invult in het zorgdossier, verschijnt dat automatisch in Pyxicare. Een aanzienlijke tijdsbesparing natuurlijk.”


‘Dankzij de BelRAI en Pyxicare zijn we ons bewust van zaken die vroeger onder de oppervlakte bleven. De KATZ-schaal focuste op het fysieke en mentale, maar negeerde het sociale en psychische.’

“De koppeling met het zorgdossier is momenteel in ontwikkeling. Wij bespreken de CAPS en schalen die eruit komen en bepalen of er iets mee moet gebeuren. Dat gebeurt in samenspraak met de bewoner. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat de sociale contacten minimaal zijn, maar dan blijkt dat daar ook geen behoefte aan is. Van die bevindingen maken we uiteindelijk een verslag dat in het zorgdossier wordt opgenomen. Het gaat dan meestal om aandachtspunten of afspraken. We voegen trouwens ook de pdf met CAPS en schalen toe in het zorgdossier.”


BelRAI-advies: stel de juiste mensen aan

Vanaf juni 2023 ben je als woonzorgcentrum in Vlaanderen verplicht om de BelRAI in te voeren voor alle nieuwe bewoners. Goede raad aan andere centra die nog moeten starten? “Zorg dat de juiste mensen binnen jouw instelling BelRAI continu opvolgen. Je neemt het er niet zomaar bij bovenop je courante werk. Gelukkig beschikken wij over de juiste mensen intern om de app op te volgen. Alleen zo benut je de voordelen van Pyxicare en de BelRAI optimaal. Het technische gedeelte was de verantwoordelijkheid van onze IT-verantwoordelijke. Ik raad trouwens iedereen van harte Pyxicare aan omwille van de uitstekende ondersteuning, de continue vernieuwing en handige input.”


“In de toekomst focussen we nog meer op extra hulpmiddelen, zoals de koppeling van het zorgdossier. Op die manier besparen we nog meer tijd en dat is nodig. Uiteindelijk blijft het zaak om zoveel mogelijk juiste gegevens te verzamelen over een bewoner zonder dat het te veel tijd kost.”


Meerwaarde van kwaliteitsrapportages

“Voor mij als beleidsmedewerker zijn ook de kwaliteitsrapportages van Pyxicare belangrijk. Als iedereen alles heeft ingevuld kan ik bijvoorbeeld kijken op welke afdelingen er het meeste psychische zorg is. Of je maakt vergelijkingen en kijkt waar wat nodig is.”


“Voorbeeld? Onlangs bleek dat bijna alle bewoners amper waren buiten geweest in de laatste drie dagen. Onze woningen bieden nochtans toegang tot een terras of tuin. Dat zijn toch dingen die anders verborgen zouden blijven. Daarover hebben we dan met de familieleden overlegd, zodat ze hun ouder eens mee naar buiten nemen tijdens een bezoek. Mensen genieten daar gewoon heel erg van.”


Meer weten over de koppeling van Pyxicare met het zorgdossier? Benieuwd naar het hele verhaal van Hilde Depuydt over de uitrol van BelRAI in WZC Ter Meeren? Bekijk dan zeker onze webinar hierover: https://www.pyxicare.be/single-post/webinar-28-10-koppeling-zorgdossier-en-overheid.



320 weergaven
Uitgelichte berichten