top of page

Jasmina Brocaj (WZC Zoetenaard): ‘Met Pyxicare Inspect verleg je de focus van administratie naar inhoud.’


Woonzorgcentrum Zoetenaard van Zorg Stekene met zijn 140 bewoners startte twee jaar geleden al met de voorbereidingen op BelRAI via Pyxicare. De app maakt sinds vorige zomer helemaal deel uit van hun dagelijkse workflow. Tijd voor een volgende stap, dachten ze daar. Begin februari van dit jaar (2024) openden ze de schatkamer van Pyxicare Inspect: BelRAI-gegevens met overkoepelende indicatoren in een live dashboard. Voorlopig nog vooral toekomstmuziek, maar de eerste indruk klinkt positief bij Directeur Woonzorg Jasmina Brocaj: ‘Ik hoop oprecht dat voorzieningen dit gaan overwegen, want met Pyxicare Inspect verleg je de focus van administratie naar inhoud.’


Binnenkort live op Smart Care, nu alvast een interview!


BelRAI breed gedragen

“Toen ik hier startte in 2022 waren de opleidingen tot BelRAI-indicatiesteller al begonnen, kwestie van klaar te zijn tegen de zomer van 2023. Op dit moment is bijna 60% van de bewoners ingeschaald in ons woonzorgcentrum. Wij behalen zeker onze vooropgestelde milestones. We koppelen de BelRAI verder ook aan een multidisciplinair overleg en de bewonersbesprekingen. Als er echt actiepunten zijn, dan komen die nog eens ter sprake tijdens de bewonersbesprekingen.”


“De BelRAI wordt bij ons breed gedragen intern. Onze mensen erkennen de meerwaarde ervan omdat we echt de bewoner in totaliteit gaan bekijken en niet louter focussen op de fysieke toestand. Concreet? Ofwel bevestigt de BelRAI wat wij zien of denken dat de bewoner nodig heeft of voelt, ofwel brengt de BelRAI iets nieuws aan het licht waaruit we kunnen leren.”


“Wij zijn ook gestart met een traject rond behoefte-gebaseerde zorg. Dat sluit perfect aan bij BelRAI. Als we een gedragswijziging opmerken bij een bewoner, vaak dankzij BelRAI, gaan we ook daadwerkelijk verder denken. Hoe komt dat? Waarom komt dat gedrag tot uiting? En hoe kunnen we daarmee omgaan als zorgverlener? Zonder direct over te gaan naar de farmacologische behandelingen.”


Pyxicare Inspect: meten is weten

WZC Zoetenaard startte enkele maanden geleden ook met het indicatoren-dashboard Pyxicare Inspect. “Dat is eigenlijk nog in beperkte mate actief in ons woonzorgcentrum, want momenteel hebben alleen de stafmedewerker zorgbeleid en ikzelf toegang tot de toepassing. Maar we zijn plan om dat ook verder te implementeren in verschillende stappen. Bedoeling is dat bijvoorbeeld ook de hoofdverpleegkundigen op afdelingsniveau daar de nodige data uit halen. Ergotherapeuten zouden dan weer inzage krijgen in de activiteiten rond ADL (algemene dagelijkse lichaamsactiviteiten) per verdieping.”


“Pyxicare Inspect is in eerste instantie een fantastisch middel om statistieken bij te houden, zoals het percentage van de BelRAI-inschalingen. We zien in een oogopslag of we op schema zitten om een bepaalde milestone te behalen. In tweede instantie stelt Pyxicare Inspect ons in staat om die caps op organisatieniveau of afdelingsniveau te bekijken. En vooral dan de uitschieters. Zo kunnen we terugkijken, bevestigend of ontkrachtend, naar de dingen die wij vooropgesteld hadden binnen de kwaliteitsjaarplanning. Op basis van de data weten we of een procedure of de implementatie van die procedure een verschil heeft gemaakt.”


Verrassende data?

Soms levert Pyxicare Inspect verrassende data op, zo beaamt Jasmina: “Verrassend en niet verrassend. Onze open- en zorgverdiepingen tellen bijna evenveel bewoners met een hoog risico op het ontwikkelen van een stemmingsstoornis. Op de zorgverdiepingen is dat ergens logisch, want het gaat vooral om bewoners met dementie. Die ziekte gaat vaak gepaard met een aantal neurologische en psychologische veranderingen die stemmingsstoornissen, zoals depressie en angst, kunnen veroorzaken. Bij bewoners zonder dementie gaat het mogelijk om veel andere factoren, bijvoorbeeld het verlies van onafhankelijkheid, bepaalde levensgebeurtenissen of minder sociale interactie. Conclusie? Bewoners met of zonder dementie lopen evenveel risico op stemmingsstoornissen. Dit wijst ook op het belang van een goede levenskwaliteit voor beide groepen.”

Directeur Jasmina Brocaj
 ‘Ik hoop oprecht dat voorzieningen Pyxicare Inspect gaan overwegen of bekijken. Uiteindelijk rendeert die investering echt wel, want je kunt er veel administratief werk mee verlichten. Zeker als je voorziening verschillende huizen telt.’

“Er zullen waarschijnlijk wel meer dingen voortkomen uit de data in de toekomst. En zeker als je met het traject bezig bent, verwacht je toch veranderingen. We willen trouwens op termijn naar gemengde verdiepingen gaan. Benieuwd wat dat zou betekenen.”


Pyxicare Inspect ook organisatorisch een meerwaarde

“We zitten nu in een moeilijke periode qua personeelsinzet. Dus moeten we ook heel goed nadenken over hoe wij die dingen brengen bij de hoofdverpleging. Sowieso is het de bedoeling dat de stafmedewerker en ikzelf dat achter de schermen opvullen. En als wij uitschieters zien, zullen we bij de hoofdverpleging de nodige vragen stellen. De stafmedewerker gebruikt Pyxicare Inspect binnen kwaliteitsprocedures. En dan hebben we binnenkort een collega die als BelRAI-trainer afstudeert. Zij zal samen met ons kijken op organisatieniveau.”


“Een ander voorbeeld? Dankzij Pyxicare Inspect kunnen wij de drie meest actieve BelRAI-indicatiestellers zien. Als een bepaalde collega al even op nummer één staat, kan de hoofdverpleegkundige vragen hoe hem of haar meer te ondersteunen. Zo krijgen we een objectief beeld van hoe iemand in het BelRAI-verhaal staat. Ook naar de bewoners toe.”


Pyxicare + Pyxicare Inspect

“We stonden voor een dilemma destijds: Pyxicare of de toepassing via ons elektronisch zorgdossier. Die laatste optie was eigenlijk kosteloos, maar we kozen toch om een investering te doen in Pyxicare. Want de app is echt wel veel gebruiksvriendelijker. Het is allemaal zo vanzelfsprekend: hoe je die dingen moet invullen en inschalingen doen. De app oogt ook veel moderner en werkt prima op tablets die onze mensen makkelijk meenemen naar de bewoners. Je haalt trouwens ook veel meer informatie uit de app dan uit de toepassing via het elektronisch zorgdossier.”


“De ervaringen met Pyxicare Inspect zijn pril, maar ik hoop oprecht dat voorzieningen dit gaan overwegen of bekijken. Uiteindelijk rendeert die investering echt wel, want je kunt er veel administratief werk mee verlichten. Zeker voor voorzieningen die verschillende huizen hebben. Met Pyxicare Inspect focus je op inhoud. Wat zit er achter die data en wat kunnen we daar effectief mee doen? Zodat we de zorg voor onze bewoners verbeteren.”

 

Meer weten over Pyxicare Inspect?


Benieuwd wat Pyxicare Inspect kan betekenen voor jouw organisatie?

159 weergaven

Comments


Uitgelichte berichten
bottom of page