De Pyxicare blog: boeiende getuigenissen, het laatste BelRAI-nieuws en verse Pyxicare updates. Voortaan dit nieuws vers in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Op de klantenvloer bij Huize Ter Walle: ‘De dictatuur van de spuit en de waslap aanpakken.’


Huize Ter Walle in Menen bouwde een historiek vol vernieuwing op. Klein gestart in 1990 met de overname van een commercieel rusthuis, volgde een dagverzorgingscentrum in 2000. In 2012 kwamen er assistentiewoningen en straks volgen nog 2 dagverzorgingscentra met een heuse fitness. 100% op maat van senioren. Aan het woord: stafmedewerkster zorg Liliane Demeester en algemeen directeur Ludo Vanderaspoilden.


Holistische zorgvernieuwing

Ludo blikt terug: ‘Alle mensen aan de wieg van Ter Walle kwamen uit de psychiatrie. Dat heeft onze visie grondig bepaald: zo hebben we 1 leefgroep van psychisch kwetsbaren. De algemene focus ligt op zwaar zorgbehoevenden, maar in een huiselijke sfeer. Geen minikliniek dus.’ Liliane: ‘We gebruiken Pyxicare met de Android-app voor zo’n 113 bewoners.’ Jaarlijks pakt Huize Ter Walle enkele zorgvernieuwingsprojecten aan, aldus Ludo: ‘In 2005 trok ik met Zorgnet-Icuro naar Canada waar ik RAI ontdekte. In 2007 begonnen we met NedRAI, tegen 2009 stapten we over naar BelRAI. We waren de eerste in de regio.’


Vlotte en gelijkwaardige beoordelingen

Pyxicare kwam in 2012: ‘BelRAI vertoonde een pak problemen, zoals de omslachtige inlogprocedure.’ Liliane knikt: ‘Pyxicare vroeg ons wat er in hun systeem moest. We kregen een handig tablet: je neemt hem mee naar de cliënt of het overleg. Hij komt niet bedreigend over maar is sneller en visueler. Een beoordeling lukte in een halfuurtje, waardoor ik veel collega’s kon overtuigen.’ Pyxicare is intuïtief: ‘Een beetje zoals een iPhone, maar op Android

(lacht). Toch geef ik nog opleiding, omdat de RAI-termen een correcte interpretatie vergen. Door iedereen: verplegers, animatoren, ergotherapeuten, diëtisten… Daarom dat ik altijd adviseer om te kijken bij de collega’s.’


Professioneler en… menselijker

Ludo: ‘De checklist wordt niet afgelopen in het hoofd van de verzorger: dat is net het gevaar. Naarmate men Pyxicare beheerst kijkt men meer vanuit een professionele blik.’ Liliane voelt de progressie: ‘Je denkt anders na door de vragen, je gaat dieper in de wereld van de bewoner. Krijgt iemand veel bezoek? Hoe voelt hij zich? Niet alleen wassen en plassen maar ook het mentale en spirituele. Zorgen dat de bewoner echt een aangenamer leven krijgt. Als hij amper communiceert nemen we dat mee, die observaties zijn even belangrijk.’


Mensen betrekken, problemen vermijden

Ludo: ‘We zien depressies aankomen en vermijden crisisopnames. Dankzij de RAI-tools werken we veel holistischer: een bredere service naar de bewoners en een opener blik bij de collega’s. Mijn grootste motivatie? De dictatuur van de spuit en de waslap aanpakken (lacht), die zuiver hygiënische zorg die onze financiering zo domineert.’ Liliane pikt in: ‘Bewoners worden met hun familie betrokken bij de eigen bespreking. En dat werkt, ze

vinden dat ze een stem krijgen in de organisatie. Soms kleine dingen zoals animatievoorstellen maar ook zaken zoals wilsbeschikking.’


Werken in stappen

Het multidisciplinaire overleg loopt vlotter dan ooit, zegt Liliane: ‘Onzorgvuldige beoordelingen komen niet meer voor, elke screening gaat mee. Pyxicare laat ook toe dat er deelaspecten worden ingevuld, zoals het psychologische. Dat gebeurt wekelijks door de diensthoofden, zodat veranderingen snel zichtbaar worden. We willen de beoordelingen sowieso opdrijven.’ Een aanpak met enorme gevolgen. Ludo: ‘We hebben meer zicht op het levensverhaal van de mensen, we begrijpen hun achtergrond beter. 1 voorbeeld: we doen nu een folie op het ontbijt, waardoor het toch warm en vers blijft als men uitslaapt.’


Op maat van de zorginstelling

Liliane beaamt: ‘Er is een koppeling met ons woonzorgdossier: een nieuwe cliënt komt automatisch in Pyxicare. Je kiest als team welke caps en schalen voorrang krijgen, zoals een laag BMI met een hoge sterftekans. De acties komen meteen in het woonzorgdossier.’ Ludo ziet nog kansen: ‘We willen meer data delen met ons woonzorgdossier, zodat de zorgzwaartemeting vaker kan. Ik ben zeker dat we Pyxicare ook zullen inzetten voor onze assistentiewoningen. Dat zou de gegevensoverdracht van thuiszorg tot woonzorg sterk verbeteren. Bovendien zijn er veel assistentiebewoners die meer of minder zorg hoeven.’


Bewezen resultaten, bewuste investering

Liliane: ‘Pyxicare is ons instrument voor observatie en registratie, met de nodige analyses. De privacy en stabiliteit boezemen vertrouwen in.’ Ludo heeft nog een oproep: ‘Er is altijd een figuur nodig die het systeem stimuleert, zeker bij een verhoogde zorgbehoefte. Liliane voert die strijd hier. Er zijn al een pak sectoriële collega’s gepasseerd, maar te vaak vanuit het idee dat ze het alleen doen als het verplicht wordt. Ik toon hen onze resultaten: de zorgkwaliteit en -planning gingen zodanig omhoog, de kennis over onze bewoners evenzeer. Dus het is absoluut de investering waard.


Interview: Denny Coussement, december 2017

4 weergaven
Uitgelichte berichten