Pyxicare-primeur: pilootproject kwaliteitsrapportage

Onze schat aan cliëntgegevens is niet alleen cruciaal in de persoonlijke zorgkwaliteit, maar ook op vlak van de algemene zorgorganisatie. Het Pyxicare-team werkt daarom hard aan een geautomatiseerde kwaliteitsrapportage. Zodat de kwaliteitsindicatoren een stuk objectiever worden. En de hele zorgsector er wel bij vaart.

Objectievere kwaliteitsindicatoren

Co-founder Bert Paepen: ‘We hebben een pilootproject opgestart in een West-Vlaams woonzorgcentrum, een van de BelRAI-voorlopers. De komende maanden worden andere zorgambassadeurs in het verhaal betrokken. Bedoeling is om afdelingen onderling te vergelijken, zodat een globaal beeld van de zorgzwaarte ontstaat en risicofactoren of blinde vlekken duidelijker worden. Er ontstaat bovendien een uitgekiend profiel per afdeling, waardoor afdelingen leren van elkaar en de kwaliteitsindicatoren objectievere data krijgen.’ Iets wat de overheidswebsite BelRAI 2.0 niet meer doet: ‘Ook daar zit de meerwaarde van Pyxicare, het systeem zoekt constant verbetering.’

Vergelijken, analyseren en leren

Het pilootproject liet niks aan het toeval over: ‘De eerste kwaliteitsrapportage deden we nog manueel, op basis van bevragingen bij 200 cliënten. Als we meerdere bevragingsmomenten zouden meenemen, wordt het natuurlijk nog interessanter. Dan kan je niet alleen de schalen en aandachtspunten naast elkaar leggen, maar ook hun evoluties.’ Toch waren de eerste bevindingen al indrukwekkend: ‘Zo gaf het systeem aan dat 17% van de cliënten vaak gefixeerd werd, maar eigenlijk geen fixatie nodig hadden. Met die informatie kan je aan de slag, zodat hun vrijheid en levenskwaliteit niet nodeloos worden beperkt. Deze cijfers gaan veel verder dan bijvoorbeeld die uit het elektronisch patiëntendossier. Het blijft dus niet bij pure vaststellingen, ook mogelijke oplossingen worden gegeven.’

Opzienbarende resultaten

De kwaliteitsrapportage gaf ook goede punten: ‘Een terechte erkenning voor het woonzorgcentrum, want ze dragen innovatie hoog in het vaandel. Sommige afdelingen hadden 0% dehydratie, een opmerkelijk cijfer in het Vlaamse zorglandschap.’ Bert legt ook de link met de Pyxicare-video met cliënte Célina in de hoofdrol: ‘Ze heeft last van dehydratie, omdat ze niet graag water drinkt. Maar ze staat wel open voor een gezond alternatief. Als meerdere cliënten op 1 afdeling dit probleem hebben, kan je er een overkoepelend aandachtspunt van maken. Net als bij andere ADL-activiteiten.’

Meer deelnemers, meer data

De rapportages zijn ook bijzonder bruikbaar in het veel grotere plaatje: ‘Denk maar aan PREZO Woonzorg, het kwaliteitssysteem voor de organisatie en het beleid van woonzorgcentra. Recent zijn de eerste PREZO-kwaliteitskeurmerken uitgereikt. Uiteindelijk zal het beleid dit meenemen, waardoor o.a. minder strenge inspecties nodig zijn en de zorgsector zichzelf meer reguleert. Op die manier krijg je zelfs een heus referentiekader waar de zorgorganisaties zich aan spiegelen.’ Samen slimmere zorg dus? Bert: ‘Absoluut. Elke zorginstelling die zo’n vernieuwende kwaliteitsrapportage wil, is welkom om ons pilootproject te versterken. Zodat de hele sector er baat bij heeft, van cliënten tot organisaties.’

Tags:

Uitgelichte berichten
no-posts-feed.on-the-way
no-posts-feed.stay-tuned
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

CONTACTEER SUPPORT

+32 13 22 90 34 voor België

+31 85 027 0010 voor Nederland

CONTACTEER SALES

+32 13 22 86 33

  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon

Copyright © 2018 Pyxima