SMART CARE 2018: grote namen, grootse resultaten


Op 29 mei vond SMART CARE 2018 plaats, de praktische & plezante studiemiddag rond BelRAI en Pyxicare. Er daagde veel schoon volk op in Gent: het Wit-Gele Kruis, Solidariteit voor het Gezin, Senior Living Group, Zorgnetwerk Trento, Zorg-Saam ZKJ, Vulpia… Maar ook de overheid en de Leuvense universiteit waren present. Kon je er niet bij zijn? Hieronder alle zorgprimeurs op een rijtje.

BelRAI-norm breekt door

Eerste opvallende vaststelling: liefst 75% van de aanwezigen was nog geen BelRAI-gebruiker. De interesse in BelRAI vanuit de zorgsector groeit dus hard, ook omdat BelRAI 2.0 eraan komt. Geen moment te vroeg, want sommige zorgspelers werken al 10 jaar met BelRAI. Deze nieuwe overheidsdynamiek in de BelRAI-uitrol past perfect in het gebruiksvriendelijke Pyxicare-platform, dat al jaren trekt aan de zorgvernieuwing. Maar ook in het Smart Care-event, waar uiteenlopende zorgpartners hun BelRAI-kennis en -ervaring uitwisselen.

Objectieve (onderzoeks)resultaten

BelRAI-onderzoekster Liza Van Eenoo (KU Leuven) lijstte haar resultaten op: een objectievere leidraad voor medewerkers, driekwart minder discussie rond mogelijke problemen, een betere communicatie met de arts, geen blinde zorgvlekken meer, een breder beeld van de cliënt… Pyxicare & BelRAI kijken veel verder dan het medische: zorgnoden, zorgdoelen en levensdoelen worden naast elkaar gelegd. Maar Van Eenoo zag ook aandachtspunten, zoals het specifieke BelRAI-jargon. Zodat het systeem op de juiste manier wordt ingevuld en de resultaten... even juist naar het zorgplan worden vertaald.

Opzienbarende getuigenissen

Dieter Claus (De Foyer Groep, Gent) startte 1 jaar terug en bracht zijn verhaal: ‘We stelden een actieplan op, met de bedoeling een volledige afdeling in 3 maand op te starten. De opleiding was interactief, mensen voelden alsof het uit henzelf kwam. Elke vakdiscipline vulde bovendien zijn deel in van de BelRAI-beoordeling.’ Dieter gaf ook enkele tips: ‘Volg de hoofdverpleegkundigen op, zodat ze hun mensen opvolgen. Voorzie voldoende ruimte, om extra tijdsdruk te mijden en de beoordeling vakkundig te doen. Je moet goesting bij je mensen opwekken, zodat ze de meerwaarde zien van een betere zorg.’

Revolutionair huisartsproject

​​Nog indrukwekkender was huisarts Josse Clauwaert (Geneeskunde voor het Volk, Lommel). Clauwaert en zijn collega’s testten Pyxicare een half jaar, met revolutionaire gevolgen: ’20 patiënten werden 2 keer bevraagd, voor en na de invoering van het systeem. We hebben crisissen voorkomen, maar ook de communicatie tussen arts en patiënt veranderde sterk. Artsen kregen meer zicht op gezondheidsbepalende factoren, zodat zelfs patiënten proactiever hun gezondheid benaderden. Het hele zorgteam communiceerde beter en structureler, terwijl verpleegkundigen hun bevoegdheid actiever en beter benutten.’

Samen slimmere zorg

Josse herinnerde zich 1 veelzeggend verhaal: ‘We hadden een patiënt die slecht sliep en aan de slaapmedicatie zat. Elke 3 maand kreeg hij een voorschrift en werd zijn bloeddruk afgenomen. Maar de BelRAI-lijst in Pyxicare vroeg of de man ooit was misbruikt. En dat bleek dé reden waarom hij slecht sliep: een onverwerkt trauma.’

Een ervaring die Liliane Demeester (Huize Ter Walle, Menen) herkende: ‘Psychisch lijden konden we vroeger nooit ontdekken. Is de cliënt depressief of is het een aanpassingsprobleem? Nu wordt er een cijfer op geplakt, anders blijf je met de natte vinger bezig. Met die scores kunnen we naar de huisarts of het ziekenhuis. Pyxicare en BelRAI ondersteunen het multidisciplinaire overleg en geven een kwalitatievere zorgplanning. Maar het zijn ook communicatietools.’

BelRAI 2.0: what's new?

Michel Legrand (BelRAI coördinator, FOD Volksgezondheid) sloot de middag af met een blik op de nieuwe BelRAI 2.0 standaard. Wat verandert er? Het instrument wordt nog praktischer, sneller in gebruik en vooral: uitwisselbaar tussen alle zorgsectoren. Ook Pyxicare ondersteunt de nieuwe standaard, zoals je kon proeven op onze stand met de gloednieuwe iPad app. Het Pyxicare team gaf ten slotte nog een sneak preview op de nieuwe kwaliteitsrapportage: een staaltje van de rijkdom aan gegevens die BelRAI kan opleveren.

Meer getuigenissen vanop Smart Care? Hou onze blog en sociale media in de gaten!

Nagenieten met alle foto's? Klik hieronder!

Uitgelichte berichten
no-posts-feed.on-the-way
no-posts-feed.stay-tuned
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

CONTACTEER SUPPORT

+32 13 22 90 34 voor België

+31 85 027 0010 voor Nederland

CONTACTEER SALES

+32 13 22 86 33

  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon

Copyright © 2018 Pyxima