top of page

BelRAI levendig houden: kleine acties, voelbaar verschil

  • Ann Willems
  • 12 aug
  • 3 minuten om te lezen
Florian Degrande, Probis
Florian Degrande, Probis

De zachte opstart van BelRAI ligt intussen achter ons. De opleidingen zijn gegeven, de eerste beoordelingen uitgevoerd en de resultaten besproken. Maar hoe zorg je ervoor dat BelRAI niet stilvalt na de implementatie? We spraken met Florian Degrande, senior adviseur bij Probis en één van de workshopbegeleiders op Smart Care 2025, over zijn ervaringen, uitdagingen en tips.


Een intensieve startperiode

ā€œBinnen Probis zijn we al langer actief in het adviseren en ondersteunen van het werkveld rond BelRAI,ā€ vertelt Florian. ā€œDe omschakeling bracht veel beweging in de sector en steeds meer animo. Voor onze BelRAI-trainers was het een intensieve periode: een groot deel van de sector moest opgeleid worden. In het begin waren er nog wat technische beperkingen en onduidelijkheden, maar gaandeweg zagen we hoe organisaties BelRAI inpasten in hun eigen werking.ā€


Weerstand hoort erbij

Bij een verandering op grote schaal is weerstand onvermijdelijk. Florian: ā€œWe probeerden dat steeds goed te kaderen bij BelRAI-indicatiestellers en -trainers, en de voordelen voor zorgverleners te benoemen. Als trainer draag je maar een klein steentje bij aan het succes van de uitrol - het zijn de zorgverleners die BelRAI Ć©cht vastpakken en dragen en dat is zeker niet evident bovenop hun dagelijkse werk.ā€Florian benadrukt dat het een groot voordeel is om BelRAI-trainer te zijn binnen een organisatie zoals Probis: ā€œWe hebben nauw contact met collega-trainers en kunnen daardoor snel inspelen op bepaalde uitdagingen.ā€


Van basis naar verdieping

Volgens Florian is BelRAI in veel organisaties inmiddels ingeburgerd. ā€œEr ontstaat ruimte voor verdieping zoals betere multidisciplinaire samenwerking, meer gedeelde communicatie en aandacht voor o.a. psychosociaal welbevinden. Maar: eerst een sterke BelRAI-basis verzekeren, pas dan de lat hoger leggen.ā€


Verschillen tussen organisaties

Hoewel de regels voor iedereen gelijk zijn, ziet Florian verschillen. ā€œOrganisaties krijgen ruimte om BelRAI in te passen in hun eigen werking, iets wat Departement Zorg ook stimuleert. Daardoor groeit de ene organisatie sneller dan de andere, maar zolang iedereen mee is op BelRAI-vlak, lijkt me dat prima.ā€


'Durf vooruitdenken en betrek je mensen: zo blijft BelRAI levendig en waardevol.'

Met data aan de slag

Veel organisaties zijn volgens Florian klaar om meer te doen met de indicatoren en overkoepelende cijfers. ā€œDe sector wil aan de slag met die berg aan info en BelRAI-data. Die inzichten kunnen ondersteunend werken voor de bewoners, personeelsleden en organisaties. De overheid geeft daar ook prioriteit aan, maar voorlopig is enkel Pyxicare Inspect volledig operationeel.ā€


Of organisaties daar voldoende voor gewapend zijn? ā€œDat hangt af van hoe intuĆÆtief de programma’s zijn. Daarna is het cruciaal om duidelijke handvaten te geven zodat de juiste inzichten uit al die data gehaald worden.ā€


Datagedreven zorg

Rond sommige thema's kan snel en eenduidig datagedreven gewerkt worden, stelt Florian. ā€œIn de praktijk is er een stevige basis van kennis en ervaring, gevoed door expertises op verschillende domeinen en kwalificaties. Op andere vlakken wachten we best toekomstige onderzoeken af. Maar het zou een gemiste kans zijn om BelRAI enkel te gebruiken voor 1-op-1-beoordelingen en niet voor het grotere geheel.ā€


Software als bondgenoot

ā€œDe kernactiviteit zit bij de mensen, zo gaat het eenmaal bij de zorg.ā€ zegt Florian. ā€œSoftware moet ondersteunen, richting geven en als extra paar ogen fungeren. Het mag nooit al het denkwerk overnemen, dan mis je teveel facetten. Software moet helpen op vlak van bewoners, opleiding, organisatie en beleid. Ik verwacht dat software virtueel meeloopt met de zorgmedewerkers, verbanden legt en zelfs onverwachte data oppikt en signalen geeft zodat we alert kunnen reageren.ā€Ā 


De grootste uitdagingen nu

Florian ziet twee belangrijke aandachtspunten:

  1. Perspectief bieden na de opstart: voorkom stilstand door concrete vervolgstappen te formuleren voor alle betrokkenen.

  2. Kennis bewaken: personeelswissels en afwezigheden doen opgebouwde expertise soms verdwijnen. Blijf inzetten op ā€˜on-the-job-learning’ en hou BelRAI op de radar van het zorgteam, bijvoorbeeld met een ā€˜BelRAI-weetje van de week’.


Focus richting 2026

Florians advies aan woonzorgcentra: ā€œDurf vooruitdenken en betrek je mensen. Werk samen aan een visie over hoe jullie BelRAI-data gaan gebruiken. Zo creĆ«er je twee voordelen tegelijk: medewerkers blijven gemotiveerd Ć©n de beoordelingen worden nauwkeurig ingevuld, wat leidt tot betrouwbare en waardevolle data voor alle niveaus.ā€


Waarom je zijn workshop niet mag missen

Tijdens Smart Care op 2 oktober wil Florian deelnemers inspireren om BelRAI levendig te houden. ā€œIk geef triggers om alert te blijven voor verbeterpunten, quick wins en valkuilen. Motivatie en teamdynamiek zijn daar onlosmakelijk mee verbonden.ā€

Ā 

Opmerkingen


Uitgelichte berichten
bottom of page