BelRAI levendig houden: kleine acties, voelbaar verschil
- Ann Willems
- 12 aug
- 3 minuten om te lezen

De zachte opstart van BelRAI ligt intussen achter ons. De opleidingen zijn gegeven, de eerste beoordelingen uitgevoerd en de resultaten besproken. Maar hoe zorg je ervoor dat BelRAI niet stilvalt na de implementatie? We spraken met Florian Degrande, senior adviseur bij Probis en één van de workshopbegeleiders op Smart Care 2025, over zijn ervaringen, uitdagingen en tips.
Een intensieve startperiode
āBinnen Probis zijn we al langer actief in het adviseren en ondersteunen van het werkveld rond BelRAI,ā vertelt Florian. āDe omschakeling bracht veel beweging in de sector en steeds meer animo. Voor onze BelRAI-trainers was het een intensieve periode: een groot deel van de sector moest opgeleid worden. In het begin waren er nog wat technische beperkingen en onduidelijkheden, maar gaandeweg zagen we hoe organisaties BelRAI inpasten in hun eigen werking.ā
Weerstand hoort erbij
Bij een verandering op grote schaal is weerstand onvermijdelijk. Florian: āWe probeerden dat steeds goed te kaderen bij BelRAI-indicatiestellers en -trainers, en de voordelen voor zorgverleners te benoemen. Als trainer draag je maar een klein steentje bij aan het succes van de uitrol - het zijn de zorgverleners die BelRAI Ć©cht vastpakken en dragen en dat is zeker niet evident bovenop hun dagelijkse werk.āFlorian benadrukt dat het een groot voordeel is om BelRAI-trainer te zijn binnen een organisatie zoals Probis: āWe hebben nauw contact met collega-trainers en kunnen daardoor snel inspelen op bepaalde uitdagingen.ā
Van basis naar verdieping
Volgens Florian is BelRAI in veel organisaties inmiddels ingeburgerd. āEr ontstaat ruimte voor verdieping zoals betere multidisciplinaire samenwerking, meer gedeelde communicatie en aandacht voor o.a. psychosociaal welbevinden. Maar: eerst een sterke BelRAI-basis verzekeren, pas dan de lat hoger leggen.ā
Verschillen tussen organisaties
Hoewel de regels voor iedereen gelijk zijn, ziet Florian verschillen. āOrganisaties krijgen ruimte om BelRAI in te passen in hun eigen werking, iets wat Departement Zorg ook stimuleert. Daardoor groeit de ene organisatie sneller dan de andere, maar zolang iedereen mee is op BelRAI-vlak, lijkt me dat prima.ā
'Durf vooruitdenken en betrek je mensen: zo blijft BelRAI levendig en waardevol.'
Met data aan de slag
Veel organisaties zijn volgens Florian klaar om meer te doen met de indicatoren en overkoepelende cijfers. āDe sector wil aan de slag met die berg aan info en BelRAI-data. Die inzichten kunnen ondersteunend werken voor de bewoners, personeelsleden en organisaties. De overheid geeft daar ook prioriteit aan, maar voorlopig is enkel Pyxicare Inspect volledig operationeel.ā
Of organisaties daar voldoende voor gewapend zijn? āDat hangt af van hoe intuĆÆtief de programmaās zijn. Daarna is het cruciaal om duidelijke handvaten te geven zodat de juiste inzichten uit al die data gehaald worden.ā
Datagedreven zorg
Rond sommige thema's kan snel en eenduidig datagedreven gewerkt worden, stelt Florian. āIn de praktijk is er een stevige basis van kennis en ervaring, gevoed door expertises op verschillende domeinen en kwalificaties. Op andere vlakken wachten we best toekomstige onderzoeken af. Maar het zou een gemiste kans zijn om BelRAI enkel te gebruiken voor 1-op-1-beoordelingen en niet voor het grotere geheel.ā
Software als bondgenoot
āDe kernactiviteit zit bij de mensen, zo gaat het eenmaal bij de zorg.ā zegt Florian. āSoftware moet ondersteunen, richting geven en als extra paar ogen fungeren. Het mag nooit al het denkwerk overnemen, dan mis je teveel facetten. Software moet helpen op vlak van bewoners, opleiding, organisatie en beleid. Ik verwacht dat software virtueel meeloopt met de zorgmedewerkers, verbanden legt en zelfs onverwachte data oppikt en signalen geeft zodat we alert kunnen reageren.āĀ
De grootste uitdagingen nu
Florian ziet twee belangrijke aandachtspunten:
Perspectief bieden na de opstart: voorkom stilstand door concrete vervolgstappen te formuleren voor alle betrokkenen.
Kennis bewaken: personeelswissels en afwezigheden doen opgebouwde expertise soms verdwijnen. Blijf inzetten op āon-the-job-learningā en hou BelRAI op de radar van het zorgteam, bijvoorbeeld met een āBelRAI-weetje van de weekā.
Focus richting 2026
Florians advies aan woonzorgcentra: āDurf vooruitdenken en betrek je mensen. Werk samen aan een visie over hoe jullie BelRAI-data gaan gebruiken. Zo creĆ«er je twee voordelen tegelijk: medewerkers blijven gemotiveerd Ć©n de beoordelingen worden nauwkeurig ingevuld, wat leidt tot betrouwbare en waardevolle data voor alle niveaus.ā
Waarom je zijn workshop niet mag missen
Tijdens Smart Care op 2 oktober wil Florian deelnemers inspireren om BelRAI levendig te houden. āIk geef triggers om alert te blijven voor verbeterpunten, quick wins en valkuilen. Motivatie en teamdynamiek zijn daar onlosmakelijk mee verbonden.ā
Ā





















Opmerkingen