WZC Ter Burg integreerde BelRAI CAPS in zorgdossier: ‘alle individuele zorgdoelen en bewonersinforma


Bij WZC Ter Burg maken ze gebruik van het Pyxicare-platform om BelRAI te implementeren in hun dagelijkse werking. Ze gingen zelfs een stap verder door de BelRAI CAPS vanuit Pyxicare op een flexibele manier te integreren in hun zorgdossier. We spraken erover met Randy Verschueren, stafmedewerker zorgbeleid bij Ter Burg.

Woonzorgcentrum Ter Burg in Nossegem telt 133 kamers en 37 assistentiewoningen. Alle bewoners zijn onderverdeeld in 8 leefgroepen en worden bijgestaan door in totaal bijna 100 medewerkers, inclusief hotel en keuken.

Hoe sneller, hoe beter!

In februari 2019 is Ter Burg gestart met Pyxicare om BelRAI te integreren in hun werking. ‘Hoewel alle bewoners van woonzorgcentra pas tegen eind 2022 een BelRAI-beoordeling moeten krijgen, vonden we het belangrijk om hier zo snel mogelijk mee te starten’, vertelt Randy. ‘Onze medewerkers volgden eerst een uitgebreide opleiding bij Probis over het doel en de werking van BelRAI. Ze kregen er ook de nodige praktische richtlijnen over hoe een BelRAI-beoordeling moet ingevuld worden met behulp van Pyxicare. Eigenlijk was iedereen meteen enthousiast om eraan mee te werken. De gebruiksvriendelijkheid van de Pyxicare-tool heeft hier zeker toe bijgedragen.’

Nood aan efficiënte implementatie van BelRAI

Het was snel duidelijk dat de implementatie van BelRAI niet alleen heel wat voordelen zou opleveren, maar ook enkele belangrijke uitdagingen met zich meebracht. ‘Het uitvoeren van 170 BelRAI beoordelingen vraagt heel wat tijd van het zorgpersoneel’, zegt Randy. ‘We prefereren dat het zorgpersoneel geen onnodige tijd verliest aan administratieve taken, deze tijd kan beter ingezet worden om onze bewoners optimaal te ondersteunen. Daarom gingen we op zoek naar een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier om de BelRAI-beoordelingen uit te voeren. Het doel was om BelRAI te integreren in onze dagelijkse werking en tegelijkertijd de werklast voor onze collega’s zo laag mogelijk te houden.’

Van bij de start bleek dat het Corilus zorgdossier dat Ter Burg gebruikt, maar een heel beperkte integratie met Pyxicare toelaat. ‘Je kan standaard wel data vanuit Pyxicare updaten en als PDF doorsturen naar de Corilus software, maar dat werkt allesbehalve flexibel en efficiënt’, vertelt Randy. ‘Hoewel de twee systemen op zich erg gebruiksvriendelijk zijn, is het niet efficiënt om twee aparte systemen te gebruiken om de zorgnoden en -doelen van een bewoner te beheren en analyseren.’

Alle gegevens voor iedereen beschikbaar op één centrale plaats

Daarom besloot men bij Ter Burg om zelf een doorgedreven integratie te doen van de twee systemen. ‘We hebben de CAPS en de zorgdoelen vanuit Pyxicare een vaste plaats gegeven in het zorgdossier van Corilus’, legt Randy uit. ‘Zo kan elke zorgverlener deze resultaten snel en eenvoudig raadplegen in één centrale omgeving.’ Ook tijdens het multidisciplinair overleg tussen de verschillende teams komt deze gebundelde informatie goed van pas. ‘Het zorgt voor een gestructureerde manier om bewoners in de diepte te bespreken en hun evolutie doorheen de tijd nauwgezet op te volgen.’

Screenshot: BelRAI CAPS geïntegreerd in Geracc.net zorgdossier

Blijven optimaliseren

Het uitvoeren van de koppeling tussen Pyxicare en Corilus verliep erg vlot. Ook hier bleek de vroege start met BelRAI een voordeel, volgens Randy. ‘We hebben tijdens de uitrol van het project genoeg marge ingecalculeerd om onvoorziene belemmeringen of wijzigingen op te vangen. Bovendien konden alle collega’s de projectplanning op een centrale plaats raadplegen, waardoor elke beoordeling tijdig werd uitgevoerd.’

‘We blijven bovendien continu optimaliseren. Bij de start integreerden we de kleurcodes vanuit Pyxicare in het zorgdossier. Toen na een tijdje bleek dat dit op de werkvloer niet handig genoeg werkte, hebben we dit meteen aangepast. De oplossing moet zo vlot mogelijk werken voor onze collega’s op de werkvloer. Daarom optimaliseren we het systeem continu op basis van hun feedback. Zo blijft iedereen enthousiast en gemotiveerd.’

Randy ziet een bijkomend voordeel aan de integratie van Pyxicare in het zorgdossier. ‘Doordat de individuele zorgdoelen nu duidelijk zichtbaar zijn in het woonzorgleefplan van elke bewoner, worden zorgverleners getriggerd om hierop verder te denken. We merken dat ze nu zelf op zoek gaan naar innovatieve oplossingen om een bewoner de best mogelijke zorgen te geven.’

Meer weten over deze koppeling? Ontmoet Randy tijdens de workshop op Smart Care, 15 oktober 2020 in Antwerpen.

Uitgelichte berichten
no-posts-feed.on-the-way
no-posts-feed.stay-tuned
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

CONTACTEER SUPPORT

+32 13 22 90 34 voor België

+31 85 027 0010 voor Nederland

CONTACTEER SALES

+32 13 22 86 33

  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon

Copyright © 2018 Pyxima