Op de klantenvloer bij zorgstichting ’t Heem: ‘Die MAPLe-schaal is echt een eyeopener: uiteindelijk


Intramurale zorg, extramurale zorg en een pak seniorenactiviteiten? Zorgstichting ’t Heem laat haar cliënten gelukkig oud worden, in hun eigen dorp. Met dank aan een laagdrempelige dienstenwaaier op maat. ’t Heem is thuis in diverse Noord-Brabantse dorpen: Udenhout, Berkel-Enschot, Haaren en Helvoirt. Kwaliteitscoaches-verpleegkundigen Yvonne Zwart en Jeanne Coenen trekken enthousiast mee aan de kar. Yvonne in zorgcentrum Torentjeshoef

(Berkel-Enschot) en Jeanne in zorglocatie Haarensteyn (Haaren).

Onderbouwde zorgindicaties

Yvonne steekt van wal: ‘We gebruiken Pyxicare/RAI hier nog maar pas op een structurele manier. En dat is een openbaring: zeker de CAPs (cliëntaandachtspunten) en de schalen, waaronder de MAPLe-schaal die de zorgindicaties weergeeft. Zodat we met onderbouwde argumenten aanvragen doen bij het zorgkantoor, waar zorgbudgetten worden verstrekt.’ De tijden zijn veranderd, vindt Yvonne: ‘Vroeger moesten we met de bewoner zelf inschatten wat de prioriteiten zijn. Veel denkwerk dus, maar uiteindelijk zijn we maar mensen. Iedereen kijkt anders naar een zorgsituatie, maar legt nooit de onderlinge connecties zoals een systeem kan. Laat staan het totaalplaatje zien.’

Betere rapportering én samenwerking

Collega-kwaliteitscoach Jeanne schuift mee aan tafel: ‘We wilden iets anders dan Omaha. Een instrument dat niet alleen de zorg meet maar de hele achtergrond meeneemt. Zodat je er alle menselijke info uithaalt. Vanuit de wijkverpleging kwam de vraag om het systeem ook daar in te zetten, waardoor de systematische aanpak in zorg op dezelfde lijn komt als intramuraal. Ons bezoek aan zorgspeler DSV|verzorgd leven heeft ons goed geholpen. Ook omdat ze een koppeling hebben met het ECD (elektronisch cliëntendossier), die de CAPs overneemt.’ Yvonne knikt: ‘Als we het ECD inrichten op Pyxicare/RAI, wordt onze rapportering een stuk overzichtelijker. Want nu is het zorgleefplan bijzonder groot, wat het lastig maakt om snel prioriteiten te stellen. De MDO’s (multidisciplinair overleg) worden meer onderbouwd, net als de samenwerking met huisartsen.’

Complexe sector, grote uitdaging

Die huisartsen staan onder grote druk, vindt Jeanne: ‘Veel zorg die in ziekenhuizen gebeurde zit nu bij hen. Bovendien, zeker hier, is de vergrijzing enorm toegenomen. Mensen worden ouder, krijgen meer kwaaltjes, blijven toch langer thuis en tegelijk loopt de wachttijd op. In de praktijk zijn onze zorgtehuizen meer verpleegtehuizen, maar je capaciteit om zorg in te zetten is beperkt. Aan de hand van metingen met Pyxicare/RAI kregen we toestemming van het zorgkantoor om de specialist ouderengeneeskunde meer in te zetten. En… de huisarts behoudt de eindverantwoordelijkheid.’ Pyxicare/RAI helpt de zorg leefbaar houden, beaamt Yvonne: ‘Het duurt even eer je het in de vingers hebt, omdat je de scores leert interpreteren. Maar het is echt een hulpmiddel waardoor we betere zorg leveren: de risico’s komen er sneller uit, naast de zaken waarop we moeten focussen. Elke nieuwe cliënt krijgt nu een soort intakegesprek met de iPad.’

Investeren op mensenmaat

Door er tijd in te steken win je net tijd, volgens Jeanne: ‘Als je iemand 4 weken kent kun je al de helft van de 300 vragen invullen, maar als je sommige vragen stelt heb je ook het antwoord op andere vragen. Het systeem helpt gigantisch om de zorg beter te structureren, we hoeven ons geen zorgen te maken dat we iets missen. Weet je wat mooi is? We leren ook van elkaar: als de ene collega vindt dat het systeem veel achtergrondinfo geeft, zegt de andere dat het verhelderend is en dat je die info niet altijd hoeft te openen.’ Yvonne zit duidelijk op dezelfde lijn: ‘Die tijdswinst kunnen we terug in de zorg steken, want er gaat nog te veel tijd naar randzaken & rompslomp. Ik wil cliënten meer aandacht geven, dat maakt het voor iedereen aangenamer. Je maakt een grapje en je cliënt lacht: daar doe je het voor.’

Meer middelen = meer kwaliteit

Jeanne ziet veel toekomstperspectief: ‘Als we de verpleeghuiszorg uitbreiden kan ook de ergotherapeut in het systeem, de specialist ouderengeneeskunde… Zodat je vanuit alle disciplines de Pyxicare/RAI-output opvolgt. Dat doen we trouwens al met de cliënt en de mantelzorgers.’ Werk aan de winkel, maar met resultaten, beaamt Yvonne: ‘We zijn hier alles aan het inventariseren, de doorstroom van cliënten gaat steeds sneller en we hadden wat tijdelijke verblijven. Iedere nieuwe cliënt brengen we nu in het systeem en de output ervan implementeren we in de zorgdossiers.’ Het systeem werpt ook financieel zijn vruchten af, besluit Jeanne: ‘We zijn bezig om de zorgzwaartepakketten te koppelen aan Pyxicare/RAI. Ik schrok me een tijdje geleden rot bij de MAPLe-resultaten op 1 van onze locaties. Bleek dat liefst 21 van de 36 cliënten verpleeghuiscliënt zijn. Ook het zorgkantoor was verbaasd, maar uiteindelijk kregen we 14 verpleeghuisbedden erbij. Die MAPLe-schaal is echt een eyeopener.’

Uitgelichte berichten
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

CONTACTEER SUPPORT

+32 13 22 90 34 voor België

+31 85 027 0010 voor Nederland

CONTACTEER SALES

+32 13 22 86 33

  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon

Copyright © 2018 Pyxima