HEALTH&CARE 2018: zélf denken, durven en doen

May 9, 2018

Van 24 tot 26 april streek de Vlaamse zorgsector neer in Flanders Expo Gent voor HEALTH&CARE. Duizenden professionals genoten van inspirerende ontmoetingen, seminaries en awards (hier de winnaars), maar voelden de innovatie ook aan de lijve. Technologie-autoriteit Peter Hinssen brak bijvoorbeeld een flinke lans voor de 1% personeel die... niet weten wat ze doen. Want zij proberen dingen die nog niet gebeurden. De startup-mentaliteit dus, een sector die Hinssen jarenlang succesvol begeleidde.​

 

Ervaring aan de lijve 

 

Grote blikvanger op HEALTH&CARE was de U-timezone, waar zorgprofessionals innoverende producten & diensten zelf proefden. Met dank aan enthousiaste studenten uit de zorgtechnologie, zoals Hanne Maene van hogeschool VIVES: ‘Mensen toonden direct interesse in de Pyxicare-tablet. Ze kenden wel de vele BelRAI-tools, maar de app was nieuw voor hen. De reacties waren unaniem positief. Het systeem geeft een overzichtelijke samenvatting van de belRAI-output, met duidelijke statistieken en opties om snel bij te sturen. Vooral de cliëntaandachtspunten vielen in de smaak, mensen waren echt verrast. ’ 

 

Kwaliteit én gebruiksvriendelijkheid

 

Wie bezocht de U-timezone? Hanne: ‘Vooral verpleeg- en zorgkundigen, naast hogere profielen zoals managers. Die categorie zit vaak met renovatie- en bouwplannen. Maar allen willen ze een hogere zorgkwaliteit, niet alleen voor de cliënt maar ook voor zichzelf. Zodat er veel werk wordt bespaard. En bijvoorbeeld 1 aanraking op het scherm volstaat om een vraag te beantwoorden’. Hanne gaf tientallen Pyxicaredemo’s: ‘Zelf was ik er vlot mee weg, na 10 minuutjes uitleg. Veel zorgpersoneel gebruikt al tablets om cliëntinfo op te vragen; Pyxicare lijkt me niet moeilijker dan pakweg Facebook (glimlacht).’

 

Technologie op mensenmaat

 

Waren er ook bezorgdheden? Hanne: ‘Nauwelijks, vooral gebruikgemak primeert. Mensen hadden meteen vertrouwen, zelfs de vraag of het offline werkt werd niet 1 keer gesteld. De integratie met het cliëntendossier bleek wel belangrijk. Uiteindelijk draait alles rond de digitalisering & automatisering van de resultaten.’ Hoe ziet Hanne zichzelf daarin evolueren? ‘Onze opleiding richt zich op een adviesfunctie, om technologieën als totaalpakket aan te bieden. En daaruit de juiste keuze te filteren. Want ik combineer de kennis van de zorg met de technologie, die een steeds grotere ondersteuning biedt. Maar ze mag nooit domineren. Dat is mijn menselijke overtuiging, ook al studeer ik zorgtechnologie (lacht).’

 

 

 

Tags:

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten
Please reload

Archief