• White Twitter Icon
  • White YouTube Icon

CONTACTEER SALES

+32 13 22 90 34 voor België

CONTACTEER SUPPORT

+32 13 22 86 33

Copyright © 2018 Pyxima

+31 85 027 0010 voor Nederland

Op de klantenvloer bij Frank (Woonzorgcentrum Meunyckenhof): ‘Pyxicare is slimmer dan zijn gebruikers.’

September 30, 2017

 

Woonzorgcentrum Meunyckenhof in Koekelare focust op zwaar zorgbehoevende
bejaarden, ook in een palliatieve fase. Dagopvang, kort verblijf of
assistentiewoningen: het Meunyckenhof garandeert een hoogstaande begeleiding
en verzorging. Wond-, continentie- en dementiezorg, kinesitherapie, logopedie,
ergotherapie… Tijd voor een babbel met directeur Frank Vanneuville.

 

Investeren = besparen

Frank voelt zich een facilitator: ‘Ik zorg dat mijn mensen zo goed mogelijk werken, zonder overbodige kosten. 6 jaar terug stond hier welgeteld 1 PC, vandaag gebruiken we 30 tablets en is er een wifinetwerk voor de bewoners en de professionals. Digitalisering zie ik niet als een kost, wel als een efficiëntie-oefening. We werken sinds 5 jaar ook volledig papiervrij.’ Verandering gaat niet snel: ‘Er zijn altijd weerhaken, de kunst is om door te drijven, zodat men de voordelen ziet. Eerst testen op 1 afdeling en het als een vuurtje laten lopen over de rest. De ervaringsdeskundigen trekken dan hun collega’s mee.’

 

Allesomvattend én onderbouwd

Zo ging het ook met Pyxicare: ‘Ik maakte als student een paper rond InterRAI. De vele beoordelingstools en schalen, hun wetenschappelijke fundering, de totale digitalisering…’Pyxicare als gebruiksvriendelijk zorgsysteem was een logische stap: ‘Met amper 1 uur werk per bewoner heb je een fantastisch overzicht, van zingeving tot incontinentie, bij wijze vanspreken (lacht). Pas op, we hadden al aparte schalen rond pijn & depressie, maar die waren moeilijk te interpreteren. Pyxicare koppelt alles aan elkaar: het is slimmer dan zijn gebruikers.’

 

Proactieve zorg op maat

1 vraag stond centraal in Koekelare: ‘Hoe konden we de basiszorg - het wassen en plassen -verruimen naar een persoonlijke kwaliteitszorg? Wanneer beslis je bijvoorbeeld wanneer iemand kinesitherapie nodig heeft? Vroeger liet je dat over aan huisartsen of kinesisten, nu geeft Pyxicare de mobiliteitsrisico’s en wat er gedaan kan worden.’ Het structureren van de zorg dus? ‘Absoluut, ook omdat onze bewoners een complexe zorgvraag hebben. Ze zijn niet mondig genoeg om hun situatie te duiden: het systeem helpt prioriteiten stellen.’

 

Verantwoordelijkheid nemen

Ook de implementatie van Pyxicare was prioritair: ‘We volgden de opleiding met alle paramedici en verpleegkundigen. Na 2 maand zaten 40 cliënten in het systeem en zijn we volwaardig gestart. Als je mensen verantwoordelijkheid geeft gaan ze mee.’ Te beginnen bij… het management: ‘Je hoeft niet te wachten op een onbetrouwbare overheid om stappen te zetten in jouw beleid. Pyxicare is een echt kwaliteitssysteem. Het wordt nog te veel gezien als een financieringsmodel, wat ik ergens kan begrijpen als directeur. Maar een verpleegkundige voelt dat natuurlijk anders aan.’

 

In nauw overleg

Frank ziet meer onderhandelde zorg: ‘We hadden nooit zo’n diepe gesprekken met onze bewoners en hun familie. Naast de dagelijkse werking, wordt elke bewoner om de 3 à 4 maand uitgebreid bevraagd: welke aandachtspunten komen daaruit? En hoe rijmen we die met de vroegere afgesproken acties?’ De zorg gebeurt meer vanuit de cliënt: ‘We zien letterlijk welke weg hij heeft afgelegd. Een mooie basis om prangende maar onbeantwoorde vragen te behandelen, zoals het emotionele. The little things, hé. Wie in een palliatieve fase belandt krijgt een aangepaste aanpak. Een wilsverklaring of een meer comfortgerichte zorg, zoals het stopzetten van kine wegens te pijnlijk.’

 

Efficiënter = kwalitatiever

Wat vinden de bewoners van het Meunyckenhof? ’Ze hebben het gevoel dat ze zelfbeslissen: om niet meer naar het ziekenhuis te moeten of om simpelweg ’s morgens eerst hun krant te lezen. Kinderen hebben soms moeite om los te laten en projecteren hun wensen op de ouders.’ Pyxicare zorgt dat iedereen op dezelfde lijn zit: ‘We verantwoorden onze acties beter, maar ook de acties zelf zijn beter: fysieke zorg, sociale context, mobiliteit, spiritualiteit… De tijd die we besparen besteden we aan specifiekere zorg, die de cliënt echt nodig heeft.’

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten
Please reload

Archief